Europees Veiligheidsbeleid voor een sterke Defensie
Het is van cruciaal belang dat de Europese Unie snel gezamenlijk gaat optreden in een Defensie Unie, daarvoor een robuuste militaire structuur creëert en samen materieel inkoopt en onderhoudt. Daarbij is het voor alle lidstaten noodzakelijk om met een beetje altruïsme het Europese belang voorop te stellen. De versnipperde industrie kan effectiever worden door deze te concentreren in technologieclusters en financiering voor uitbreiding van capaciteiten en bedrijven is i.p.v. met Eurobonds beter te realiseren met Europese financiële garanties.
![]() |
Picture: AI generated |
De uitsluiting van Europese landen in recente
vredesonderhandelingen en de uitlatingen van de Amerikaanse vicepresident Vance
tijdens de Munich Security Conference hebben de noodzaak van een sterker
Europees defensiebeleid onderstreept. De stem van de Europese Unie is nu vaak
incoherent en wordt moeilijk gehoord omdat het niet gezamenlijk optreedt,
vooral in het licht van de veranderende relatie met de VS.
Het is hoog tijd dat Europa de verantwoordelijkheid voor
eigen veiligheid en stabiliteit op zich neemt. De versnipperde Europese
defensiestructuur beperkt onze effectiviteit en bemoeilijkt strategische
autonomie. De val van Kaboel in 2021 en de Russische acties op de Krim in 2014
toonden aan dat zonder Amerikaanse coördinatie, Europa niet snel en
gecoördineerd kon reageren. Dit onderstreept de noodzaak van een gezamenlijke robuuste
militaire structuur, waarmee we snel kunnen opschalen. Als er een vredesakkoord
komt voor Oekraïne is die opschaling vermoedelijk direct nodig.
Een Europese Defensie-Unie (EDU) is essentieel voor een
snellere en effectievere crisisrespons. Succesvolle voorbeelden zoals NATO
AWACS en IAMD in Ramstein tonen dat gezamenlijke structuren leiden tot meer
efficiëntie. Het is onverantwoord om langer te wachten met de implementatie van
een EDU op het gebied van inzet verwerving en onderhoud, waar de Europese
Commissie nu me bezig is, maar ook voor inzet bij missies.
Om echt zelfstandig te kunnen opereren, moet Europa een
sterke defensie-industrie hebben die alle benodigde middelen kan leveren. De
versnippering van de Europese defensie-industrie en de afhankelijkheid van
derde landen, zoals de VS en Israël, is een obstakel voor strategische
autonomie. Industrie-clusters gericht op specifieke technologieën zoals
cyberbeveiliging, scheepsbouw of luchtvaart, zouden Europa's
concurrentiepositie versterken en onze afhankelijkheid van niet-Europese technologie
verminderen.
De financiering van deze plannen blijft een uitdaging. Tegen
Eurobonds zijn veel realistische bezwaren. Als alternatief zou de Europese
Commissie voor uitbreiding van capaciteiten van de lidstaten en de industrie garanties
kunnen bieden voor investeringen vanuit de financiële markt. Een systeem dat vergelijkbaar
is met het European Fund for Strategic Investments (EFSI), dat nu is ondergebracht
in InvestEU. Dit verlaagt de financieringskosten en stimuleert investeringen
zonder de politieke complicaties van gezamenlijke schulden.
![]() |
Foto: EP |
Voor snelle en vergaande beslissingen in het buitenlandse
en veiligheidsbeleid van Europa is daarbij Qualified Majority Voting (QMV) een
minimaal vereiste stap vooruit. Als het noodzakelijk is om het verdrag van
Lissabon daarvoor aan te passen, dan moet dat met de grootste spoed gebeuren. Totdat
het zover is kunnen er – bij consensus – uitzonderingen worden vastgesteld.
Alleen als we ons gezamenlijk inspannen op
het gebied van inzet, verwerving en industrie en daarbij het Europese belang
voorop stellen kan de Europese Unie een betrouwbare en strategisch autonome
speler zijn. Om dat te bereiken moeten we nu handelen. Liefst met, maar
desnoods zonder Amerikaanse steun. Alleen dan kunnen we onze fundamentele
waarden en veiligheid waarborgen.
Eurodefense Nederland
Den Haag, 18 feb 2025