Aanbevelingen Tweede Kamer verkiezingen 2025
Aanbevelingen
voor de Tweede Kamer verkiezingen 2025
In een tijdperk van instabiliteit, onzekerheid, fragmentatie en polarisatie is het cruciaal om de onderlinge samenwerking institutioneel, industrieel en bij inzet te versterken. Dat leidt tot de volgende aanbevelingen voor de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen.
1) Indien
sommige EU-regeringen een verdere verdieping van de Europese integratie belemmeren, moeten bereidwillige lidstaten hun niveau van samenwerking
intensiveren via een of meerdere kopgroepen. Waar mogelijk betrekken we daarbij
ook onze partners (het VK, de EFTA en Turkije).
2) Oekraïne blijft speciale aandacht verdienen.
Europa zal, los van steun door de VS, grotendeels zelf verantwoordelijk zijn
voor de ontwikkelingen daar. Oekraïne moet daarom een vaste plaats krijgen in
de Europese veiligheidsstructuur, in lijn met al bestaande afspraken. Hiervoor
moeten voldoende fondsen beschikbaar blijven.
Institutionele
verdieping
3) Gezien de verschuiving van de Amerikaanse focus naar Azië en het
Midden-Oosten, is het dringend nodig dat de EU zelfstandig dreigingen kan
beheersen. Hiervoor is een verdieping van het Europese Common Security and
Defence Policy (CSDP) nodig. Om een meer gecoördineerde en effectieve aanpak te
waarborgen, bevelen wij een herziening van de in 2016 gepubliceerde EU Global
Strategy aan.
4) Borg een sterke, mondiale Europese
veiligheidsstructuur met een Europese Veiligheidsraad die snel kan handelen via
pre-mandatering. Deze raad moet op basis van eigen doelstellingen maar in nauwe
afstemming met partners zoals de VS, flexibel kunnen opereren. Daarnaast is een
versterking van het Europese gewicht binnen de NAVO commandostructuur cruciaal
om de positie en invloed van Europa binnen de NAVO te vergroten.
5) Om de in het Strategisch Kompas
aangekondigde Rapid Deployment Capability (RDC) effectief te realiseren, is het
noodzakelijk dat dit een gezamenlijke eenheid wordt, met eigen militaire
middelen. Immers, als deze uit eenheden
van meerdere lidstaten bestaat zonder gezamenlijke commandostructuur, neemt de
complexiteit van de besluitvorming toe en de effectiviteit af. Indien succesvol
kan deze worden opgeschaald.
Industrie
6) Om
de samenwerking en efficiëntie in Europa te versterken, is het belangrijk om
krachten en middelen te bundelen,
zoals bij Frontex of het European Air Transport Command. Zeer grote systemen,
zoals satellietsurveillance en air- en missile defence kunnen effectiever als multilaterale
of multilaterale Europese capaciteiten worden ontwikkeld, aangeschaft en
ingezet. Het aanhouden van 27 aparte raketschilden voor één EU is onlogisch en
ineffectief.
7) Harmoniseer en vereenvoudig de regels voor grensoverschrijdende militaire samenwerking met een ‘militair Schengen’. Nu beperken complexe regels de uitwisseling van munitie, reserveonderdelen, grenspassages, infrastructuurgebruik en medische samenwerking. Beter afgestemde materiële logistiek stimuleert ook internationale industriële samenwerking.
8) Groeiende defensiebudgetten leiden nu
vooral tot nationale stimulering, maar dat houdt de Europese defensie
versnipperd en inefficiënt. Door samenwerking en clustering op
capaciteitsgebieden en halen we meer slagkracht uit ons geld. Als Europees
inkopen niet mogelijk is, moet de Europese industrie zoveel mogelijk
participeren of de productie onder licentie uitvoeren
Inzet
9) Richt een Europees anti-sabotagenetwerk
op om lidstaten te ondersteunen bij het voorkomen en aanpakken van cyber- en
materiële sabotage-incidenten. Dit netwerk kan zich richten op preventie,
paraatheid, weerbaarheidstests, onderzoek en schadebeperking.
10) Vergroot de opties voor een gecoördineerde Europese deterrence by non-military punishment, bijvoorbeeld door in EU-verband sanctiepakketten in te zetten als reactie op hybride acties.
Heeft u vragen? Dan kunt u ons
bereiken via bestuur@eurodefense.nl
Eurodefense Nederland
1 juli 2025